Po siedmiu latach zabiegów Miasta we wrześniu tego roku zakończyła się budowa ul. Przemysłowej wraz ze zjazdem z drogi krajowej nr 19. To wydarzenie ważne dla społeczności Radzynia i ziemi radzyńskiej, bo umożliwi rozwój zakładu B.Braun i otworzy ok. 20 ha uzbrojonych terenów inwestycyjnych. Ale również ciekawe i pouczające ze względu na historię realizacji inwestycji. Na wstępie przypomnijmy fakty.
Początek starań Miasta o budowę zjazdu z drogi krajowej 19 i drogi równoległej do ul. Budowlanych od zachodniej strony zakładu B.Braun sięgają 2013 r. Starania dyrekcji B.Brauna o zbudowanie drogi dojazdowej do wybudowanego wcześniej parkingu rozpoczęły się w październiku 2016 roku. Miasto podjęło się wybudowania drogi (roboczo nazwanej ul. Przemysłową), aby otworzyć tereny inwestycyjne położone przy drodze krajowej 19. O ile wybudowanie samej drogi (ul. Przemysłowej) było inwestycją w miarę prostą, to dużym problemem organizacyjnym i finansowym okazał się zjazd z "krajówki".
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 20 czerwca 2017 r. przesłała Miastu takie warunki budowy, że według nich w tym miejscu musiał powstać węzeł komunikacyjny, który uwzględniał nie tylko zjazd do Brauna, ale i do drogi gminnej, położonej po przeciwnej stronie DK19. Potrzebna była m.in. przebudowa, poszerzenie drogi krajowej na odcinku ok. 140 m (ponad 70 m po obu stronach skrzyżowania), musiały zostać wyznaczone dodatkowe strefy na wykonanie pasów zjazdowych, rozjazdowych. Ponadto uwzględniona została inwestycja GDDKiA, związana z budową ciągu pieszo-rowerowego do Turowa, trzeba było wykonać oświetlenie i od podstaw – system odwadniający, co jest warunkiem, żeby inwestycja była trwała, służyła dziesiątki lat. Problemem okazały się także bardzo wysokie koszty włączenia ul. tzw. Przemysłowej do drogi krajowej nr 19
Kalendarium działań Miasta Radzyń Podlaski ws. budowy ul. Przemysłowej
1/ We wrześniu 2013 roku Urząd Miasta Radzyń wystąpił o uzgodnienie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie. Do momentu przejęcia władzy w mieście przez burmistrza Jerzego Rębka (grudzień 2014 r.), trzykrotnie były wysyłane pisma do GDDKiA.
2/ Od stycznia do grudnia 2015 r. - gdy Urząd Miasta był kierowany już przez Jerzego Rębka, pięciokrotnie wysłano do GDDKiA wnioski w sprawie uzgodnień projektu ul. Przemysłowej i włączenia jej do drogi krajowej. Po trzecim wniosku sprawa oparła się o sąd. Pod koniec grudnia 2015 projekt był uzgodniony.
3/ Uchwałą Rady Miasta nr VIII/102/2016 podjętą 20 marca 2016 r. zmieniono plan zagospodarowania przestrzennego Miasta Radzyń Podlaski. Uchwała weszła w życie w maju 2016 roku.
4/ 19 grudnia 2016 r. została wydana decyzja B. Braun, na podstawie której trzy działki, należące do fabryki B.Braun o łącznej powierzchni ok. 5,7 tys. m2 zostały wydzielone pod mającą powstać drogę. 13 stycznia 2017 r. decyzja ta się uprawomocniła – z mocy prawa teren stał się własnością Miasta, co było warunkiem do pojęcia kolejnych działań.
5/ 24 kwietnia 2017 r. Miasto Radzyń Podlaski podpisało z Firmą B.Braun protokół uzgodnień dotyczący nabycia przez Miasto Radzyń Podlaski nieruchomości z przeznaczeniem na wybudowanie drogi miejskiej wraz ze zjazdem na DK19, pod warunkiem, że Miasto zbuduje zjazd w 2017 roku.
6/ Uchwałą nr XXXII/211/2017 Rady Miasta z dnia 19 maja 2017 r. wprowadzono zmiany do budżetu Miasta w kwocie 161 205,00 zł, które umożliwiły rozpoczęcie prac związanych z budową.
7/ 1 czerwca 2017 r. Miasto skierowało do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie pismo dotyczące określenia warunków technicznych włączenia projektowanej drogi do drogi krajowej nr 19. 20 czerwca 2017 roku GDDKiA wydała wstępne warunki włączenia drogi gminnej oraz przebudowy skrzyżowania w oparciu o warunki wydane przez GDDKiA Oddział w Lublinie. Termin wykonania opracowania został określony na 23 listopada 2017 r. Wcześniej Miasto dokonało zakupu dodatkowych niezbędnych do wykonania drogi nieruchomości od osób prywatnych.
8/ Decyzja o warunkach inwestycji dotarła do UM 22 czerwca, a już następnego dnia – 23 czerwca Burmistrz podpisał umowę z wykonawcą na opracowanie koncepcji realizacyjnej budowy drogi gminnej oraz przebudowy skrzyżowania w oparciu o warunki wydane przez GDDKiA. Od końca czerwca powstaje projekt skrzyżowania i drogi.
I tu powstał problem, bo okazało się, że wstępny kosztorys inwestycji opiewał na ok. 3,6 mln zł – zjazdu, a do tego jeszcze trzeba dołożyć 1,5 mln na drogę w głąb terenu inwestycyjnego.
9/ 31 lipca włodarz skierował wniosek o dofinansowanie inwestycji do Ministerstwa Infrastruktury.
10/ 23 sierpnia 2017 r wpłynęło do Urzędu Miasta pismo z Ministerstwa Infrastruktury, w którym Dyrektor Departamentu Dróg Publicznych zwrócił uwagę na planowane na rok 2019 rozpoczęcie budowy na odcinku Radzyń Podlaski - Turów ciągu pieszo-rowerowego i związane z tym zagrożenie wystąpienia tzw. robót utraconych. Wskazał również na możliwość ubiegania się o wsparcie na budowę drogi w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Złożenie wniosku do ww. programu z uwagi na konieczność przygotowania dokumentacji projektowej byłoby możliwe we wrześniu 2018, a realizacja w latach 2019-20.
11/ W związku z tym w piśmie z dn. 31 sierpnia 2017 r. Burmistrz zaproponował, aby z realizacją zapisów protokołu uzgodnień z dn. 24 kwietnia 2017 r. tj. z budową drogi wstrzymać się do czasu uzyskania możliwości dofinansowania inwestycji z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej.
12/ Do końca listopada 2017 roku GDDKiA tworzyła projekt drogi.
13/ 11 kwietnia br. Miasto złożyło wniosek o zezwolenie na budowę zjazdu, a 15 kwietnia – o dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych Województwa Lubelskiego w wysokości 3 mln 78 tys. zł.Pieniądze te pozyskało.
14/ 5 sierpnia 2019 - budowa drogi gminnej i skrzyżowania z drogą krajową nr 19 (tzw. zjazd do B.Braun, roboczo zwany ul. Przemysłową) oraz drogą gminną nr 101969L w Radzyniu została ujęta na liście zadań w naborze na rok 2019. Ostatecznie całość miała kosztować 3 mln 78 tys. zł.
15/ Budowę zjazdu z DK19 i ul. Przemysłowej realizowała wybrana w przetargu firma STRABAG(listopad 2019). Inwestycja była realizowana od marca do września 2020 r.