W piątek 13. marca do szeregów radzyńskiego taboru autokarowego dołączył nowy, tym razem trzyosiowy pojazd marki Scania Irizar i6s. Jak podkreśla prezes Adam Frączek, radzyński PKS to jedyne miejskie przedsiębiorstwo w Polsce, które może pochwalić się tego typu pojazdem.
Może data przyprowadzenia pojazdu dla niektórych może wydawać się pechowa, ale prezes dostrzega w niej dobre strony. - Faktycznie w dobie tego, co się obecnie dzieje w Polsce i na świecie przyprowadzenie takiego auta, które miało już zaplanowane trasy i miało na siebie zarabiać nie napawa optymizmem. Niestety zlecenia na te auto mamy obecnie wstrzymane, ale wierzę, że jak tylko sytuacja się uspokoi, Scania wyruszy w planowane zagraniczne trasy – mówi prezes.
Jak czytamy na stronie producenta Scanii, autokar zaprojektowano bazując na najnowszych osiągnięciach technologicznych, z dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Irizar i6s spełnia przepisy bezpieczeństwa R.66.02 i posiada najnowocześniejsze systemy aktywnego bezpieczeństwa po to, aby zagwarantować stabilność i zredukować ryzyko w nieprzewidzianych sytuacjach. Kontrola stabilności toru jazdy ESC steruje momentem obrotowym silnika i optymalnie rozdziela siłę hamowania rozkładając ją niezależnie na każde koło po to, by uniknąć utraty kontroli nad pojazdem podczas nagłych manewrów na śliskich nawierzchniach. Zaawansowany układ hamulcowy - AEBS rozpoznaje potrzebę zastosowania maksymalnej siły hamowania i działa automatycznie, zmniejszając drogę hamowania. Urządzenie ACC utrzymujące bezpieczny odstęp między poruszającymi się po tym samym pasie pojazdami, to kolejne udogodnienie dla kierowcy. Kolejnym ważnym systemem bezpieczeństwa jest LDW - mający na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy poprzez ostrzeganie silnymi drganiami fotelem przed niezamierzonym zjechaniem z własnego pasa ruchu (np. w przypadku zaśnięcia).
Scania Irisar i6s to pojazd wyprodukowany w 2020 roku i zakupiony w formie leasingu, a jego wartość to 1 600 000 zł. Wyposażony został w 12 litrowy silnik o mocy 450 koni z 12 stopniową automatyczną skrzynią biegów.
- Nasza Scania wyróżnia się od swoich poprzedników na pewno ilością miejsc i pokaźną wielkością: 15 metrów długości i 4 metry wysokości. Na swój pokład może zabrać aż 71 osób. Zważywszy na swoje gabaryty musiała zostać wyposażona w dwuosiowe skrętne tylne zawieszenie. Warto zaznaczyć, że radzyńskie przedsiębiorstwo jako jedyne w kraju posiada tego typu auto. Żaden PKS w Polsce nie może pochwalić się tego typu pojazdem – zaznacza A. Frączek.
W standardowym wyposażeniu Scanii znajdziemy: reflektory diodowe LED, kamerę cofania, rozkładane i odsuwane siedzenia, składane stoliczki, podnóżki, podłokietniki, siatki oraz pasy bezpieczeństwa, klimatyzację z nawiewami indywidualnymi, lampki do czytania, mikrofon, DVD + trzy monitory LCD, radio-stereo, bezprzewodowy internet Wi-Fi (LTE) oraz lokalizator GPS, gniazdka 230V pod każdym fotelem, toaletę, lodówkę, barek (ciepłe/zimne napoje), najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa: elektroniczny układ rozdziału sił hamowania EBD; układ stabilizacji toru jazdy TC; asystent utrzymania pasa ruchu (SPA) oraz normę emisji spalin EURO 6.