Stanowisko samorządów w sprawie inwestycji w linie kolejowe 30 i 631 zostało przyjęte na zakończenie konferencji pt. "Rozwój kolei w województwie lubelskim", która odbyła się 6 marca w sali konferencyjnej Urzędu Miasta Radzyń Podlaski. Dokument podpisany przez uczestniczących w konferencji samorządowców został przesłany do Wicepremiera Rządu RP Jacka Sasina oraz Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
- Na trasie Łuków - Radzyń - Parczew - Lubartów obecnie istnieje kolej 1-torowa, ale w przeszłości przebiegały tędy 2 tory, pozostała pełna infrastruktura - są tereny, nasypy. Oczekujemy takiego rozwiązania. Może są to trudne decyzje, ale mamy prawo tego oczekiwać - jesteśmy integralną częścią państwa - mówił burmistrz Jerzy Rębek.
W dokumencie znalazł się również wniosek o budowę nowej linii kolejowej nr 631 Milanów - Biała Podlaska - Fronołów, która to inwestycja skróciłaby o 50% czasy przejazdów na trasie Lublin - Biała Podlaska - Białystok
Obie linie byłyby przystosowane do prędkości 160 km/h, jako linii bazowych dla Wschodniej Magistrali Kolejowej, która ma połączyć obecne i byłe miasta wojewódzkie Polski wschodniej: Białystok, Białą Podlaską, Lublin i Rzeszów. To pozwoli również na przejęcie 2 mln ton ładunków, które obecnie są przewożone transportem drogowym. Linia 631 (Milanów - Biała Podlaska - Fronołów) stanowiąca fragment tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej, łączącej Rzeszów, Lublin i Białystok, jest istotnym projektem inwestycyjnym w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Jestem pod wrażeniem spotkania. Miałem okazję rozmawiać z różnymi samorządami, wy jesteście w awangardzie: macie pomysł i determinację, aby wdrażać projekty, o których mówimy; macie kompetencje, liderów, animatorów, którzy znają temat, przekonanie do swoich pomysłów, krytyczne spojrzenie na oferty unijne i rządowe - powiedział Aleksander Wołowiec z Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mówca podkreślił też, że plany reprezentowanych na spotkaniu samorządów wpisują się w strategie na poziomie europejskim i rządowym. - Wracamy do kolei. Przyszły rok Unia Europejska ogłosi rokiem kolei. Jest to najbezpieczniejszy, nisko emisyjny, zapewniający neutralność klimatyczną, efektywny ekonomicznie i energetycznie środek transportu. - A. Wołowiec podkreślał również, że rozwój kolei łączy się z rozwojem przemysłowym, bo oznacza wiele pewnych miejsc pracy przy budowie linii kolejowych i taboru oraz obsłudze kolei (średnio 1 km torów to 2 etaty na kolei).
Tymczasem województwo lubelskie ma najgorszą infrastrukturę drogową i kolejową w Polsce (4,1 km na 100 km2, średnia w Polsce to 6,3 km na 100 km2). Sytuację ma diametralnie zmienić m.in. Wschodnia Magistrala Kolejowa, włączenie linii kolejowej nr 631 do strategii Centralnego Portu Komunikacyjnego. O prowadzonych i planowanych inwestycjach kolejowych w województwie lubelskim mówili: Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK S.A. w Lublinie Andrzej Matusiewicz i Tadeusz Sobotnik - Dyrektor Biura Strategii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.