Naczelnik Wydziału: Piekarski Dariusz tel. (083) 351-24-85 pok. 101
Zastępca Naczelnika: tel. (083) 351-24-76 pok. 112
Gospodarka nieruchomościami: tel. (083) 351-24-75 pok. 112
Ochrona środowiska: tel. (083) 351-24-88; pok. 104
Infrastruktura techniczna: tel. (083) 351-24-88; pok. 104
Sprawy komunalne: tel. (083) 351-24-88 pok. 104
Administracja mienia komunalnego: tel. (083) 351-24-88; pok. 104
Gospodarka odpadami: tel. (083) 351-24-67, pok. 103
Zakres prowadzonych spraw:
1. Prowadzenie spraw w zakresie gospodarki komunalnej, a w szczególności :
1) utrzymania urządzeń komunalnych;
2) oczyszczania miasta;
3) utrzymania obszarów zieleni miejskiej i parków;
4) oświetlenia ulic;
5) utrzymania nawierzchni dróg, chodników, drogowych obiektów inżynierskich,urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
6) grobownictwa, w tym wojennego.
2. Koordynowanie prac prowadzonych w pasie drogowym.
3. Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz naliczanie opłat i kar z tego tytułu.
4. Prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych i przepustów.
5. Wprowadzanie ograniczeń bądź zamykania dróg i obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia.
6. Nadzorowanie prawidłowości zastosowania i funkcjonowania oznakowania poziomego i pionowego dróg oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
7. Prowadzenie całokształtu spraw związanych z organizacją ruchu.
8. Nadzorowanie spraw dotyczących:
1) omiatania jezdni, chodników;
2) wywozu śmieci z koszy ulicznych;
3) odprowadzania wód opadowych z ulic;
4) zimowego utrzymania ulic;
5) utrzymania czystości i porządku na przystankach autobusowych.
9. Prowadzenie spraw związanych z usuwaniem porzuconych pojazdów.
10. Wydawanie zezwoleń na korzystanie z dróg w sposób szczególny.
11. Prowadzenie spraw zwianych z wydawaniem zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych.
12. Prowadzenie spraw związanych z oznaczaniem tablicami z ich nazwami placów, ulic i skwerów .
13. Prowadzenie gospodarki miejskimi zasobami mieszkaniowymi, w tym sprzedaż lokali mieszkalnych.
14. Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem czynszu w mieszkaniach komunalnych i socjalnych - współpraca w tym zakresie z Zakładem Gospodarki Lokalowej.
15. Przygotowywanie propozycji określenia wysokości cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej.
16. Przygotowywanie regulaminów i zasad korzystania z miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
17. Sprawowanie nadzoru nad monitoringiem miejskim.
18. Prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska, zgodnie z przepisami szczególnymi.
19. Opracowywanie projektów : Miejskiego Programu Ochrony Środowiska, Miejskiego Planu Gospodarki Odpadami i Miejskiego Planu Usuwania Azbestu oraz ich realizacja.
20. Przygotowywanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości oraz decyzji ustalających kary pieniężne za samowolne usunięcie drzew lub krzewów.
21. Przygotowywanie opinii dotyczących zezwoleń na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych.
22. Prowadzenie spraw i monitorowanie gospodarki odpadami w mieście.
23. Realizacja spraw związanych z opłatą za korzystanie ze środowiska.
24. Wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco i zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, w tym :
1) uzyskiwanie opinii właściwego organu państwowej inspekcji sanitarnej i regionalnego dyrektora ochrony środowiska;
2) wydawanie postanowień o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i o zakresie raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko;
3) wydawanie postanowień o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko;
4) wydawanie postanowień o zakresie raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko;
5) prowadzenie postępowania z udziałem społeczeństwa dla przedsięwzięć, dla których wymagana jest ocena oddziaływania na środowisko.
25. Prowadzenie spraw wynikających z prawa wodnego.
26. Prowadzenie ewidencji pomników przyrody.
27. Nadzorowanie utrzymania czystości nieruchomości na terenie miasta.
28. Organizacja i utrzymywanie targowisk miejskich, w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad poborem opłaty targowej;
2) utrzymanie porządku i czystości w obrębie targowisk.
29. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, w tym organizowanie interwencyjnego odłowu zwierząt.
30. Prowadzenie spraw z zakresu nazewnictwa ulic i placów miejskich oraz nadzór nad oznakowaniem nieruchomości numerami porządkowymi.
31. Organizowanie prac społecznie użytecznych dla osób skazanych prawomocnym wyrokiem ograniczenia wolności, w tym:
1) wyznaczanie skierowanym osobom zakresu pracy;
2) nadzór nad wykonywanie pracy;
3) sporządzanie wymaganej dokumentacji;
4) współpraca z sądami powszechnymi..
32.Tworzenie gminnego zasobu nieruchomości, w tym :
1) regulowanie stanu prawnego gruntów dla potrzeb Miasta;
2) komunalizacja mienia Skarbu Państwa dla potrzeb Miasta;
3) składanie wniosków o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości gminnych oraz o wpis w księdze wieczystej.
33. Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, w tym :
1) ewidencjonowanie nieruchomości zgodnie z katastrem nieruchomości;
2) przeprowadzanie postępowania na wyłonienie wykonawcy wycen nieruchomości na potrzeby wydziału;
3) sporządzanie planów wykorzystania zasobu;
4) zbywanie i nabywanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu,
5) wydzierżawianie i użyczanie nieruchomości wchodzące w skład zasobu;
6) wykonywanie czynności w zakresie postępowania sądowego w sprawach dotyczących :
a) własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości,
b) roszczeń ze stosunku dzierżawy lub użyczenia,
c) stwierdzenia nabycia spadku,
d) stwierdzenia nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie;
7) przeprowadzanie postępowania na wyłonienie wykonawcy robót geodezyjnych na potrzeby Urzędu ;
34. Prowadzenie całokształtu spraw dotyczących sprzedaży nieruchomości.
35. Prowadzenie całokształtu spraw dotyczących wieczystego użytkowania nieruchomości, w tym:
1) oddawanie nieruchomości w wieczyste użytkowanie i ustalanie warunków wieczystego użytkowania;
2) aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego;
3) rozliczanie opłat z tytułu wieczystego użytkowania w razie jego wygaśnięcia;
4) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
5) przekazywanie do Wydziału Finansowego informacji o oddaniu w użytkowanie wieczyste oraz o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności.
36.Prowadzenie całokształtu prac dotyczących trwałego zarządu, w tym :
1) przekazywanie w trwały zarząd;
1) wygaszanie trwałego zarządu;
2) określanie opłat rocznych i ich aktualizacja;
3) przekazywanie do Wydziału Finansowego informacji o przekazaniu w trwały zarząd.
37. Prowadzenie spraw związanych z prawem pierwokupu.
38. Prowadzenie całokształtu prac dotyczących wydzierżawiania i użytkowania mienia komunalnego, w tym :
1) przygotowywanie umów z osobami fizycznymi i prawnymi na wydzierżawianie mienia komunalnego;
2) naliczanie i egzekucja opłat czynszu z tytułu dzierżawy;
3) prowadzenie ewidencji analitycznej wpłat z tytułu dzierżawy terenu,użytkowania wieczystego.
3) przygotowywanie umów z jednostkami podległym na użytkowanie nieruchomości stanowiących własność Miasta.
39. Prowadzenie spraw dotyczących wspólnot gruntowych.
40. Prowadzenie całokształtu prac związanych z operatem numeracji porządkowej nieruchomości, w tym nadawanie nieruchomościom numeracji porządkowej.
41. Prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości stanowiących własność Miasta.
42. Prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia.
43. Opracowywanie informacji o stanie mienia komunalnego.
44. Prowadzenie całokształtu spraw z ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym prowadzenie miejskiej ewidencji zabytków.
45. Prowadzenie spraw dotyczących wyrażenia zgody na zakładanie, przeprowadzanie i wykonanie urządzeń technicznych na nieruchomościach miejskich.
46. Prowadzenie spraw dotyczących ustanawiania służebności przesyłu na nieruchomościach miejskich.
47. Nadzór nad produkcją roślinną i zwierzęcą.
48. Opiniowanie zasadności zdjęcia próchnicznej warstwy gleby, w trybie ustawy ochronie gruntów rolnych i leśnych.
49. Sprawowanie nadzoru nad grupą pracowników fizycznych, a w szczególności:
1) wyznaczanie prac do wykonania;
2) sprawowanie kontroli nad jakością i tempem realizacji prac;
3) kontrolowanie czasu i dyscypliny pracy.
50. Sprawowanie nadzoru nad eksploatacją samochodu służbowego, w tym:
1) wystawianie i rozliczanie kart drogowych,
2) prowadzenie gospodarki materiałami pędnymi i smarami,
3) prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z eksploatacją samochodu.