Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%
  • HEADER - Nie usuwać!!!

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Zrozumiałem
 
Miejski Punkt Konsultacyjno- Informacyjny Programu "Czyste Powietrze" czynny jest w każdą środę i czwartek
w godz. 8 - 15 (III piętro Urzędu Miasta Radzyń Podlaski, pokój nr 303)
tel. 83 351 24 94

PKI tablicaW związku z rosnącą liczbą sygnałów od beneficjentów programu „Czyste Powietrze” dotyczących nieuczciwych wykonawców, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował praktyczny poradnik: „Straciłeś? Zareaguj, nie daj się oszukać". Jeśli korzystali Państwo z programu Czyste Powietrze, a wykonawca nie dotrzymał warunków umowy lub Państwa oszukał, można dochodzić swoich praw. 

 Poradnik zawiera:

  • konkretne wskazówki, jak dochodzić swoich praw w przypadku problemów z wykonawcą,
  • informacje o warunkach odstąpienia od umowy,
  • sygnały ostrzegawcze świadczące o nieuczciwych praktykach,
  • instrukcje, jak zabezpieczyć swoje interesy,
  • kontakt do miejsc, gdzie można zgłosić nieprawidłowości,
  • dostęp do bezpłatnej pomocy prawnej,
  • oraz przykładowy wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Prawa konsumenta i beneficjenta programu 'Czyste Powietrze"

Konsumenci mają przede wszystkim prawo do bezkosztowego odstąpienia umowy zawartej poza lokalem przesiębiorstwa albo na odległość. W przypadku podpisania umowy poza lokalem ustawodawca daje na to 14 dni, jeśli umowa została zawarta w domu beneficjenta podczas nieumówionej wizyty mamy 30 dni na ewentualne odstąpienie od umowy, a w przypadku gdy usługodawca nie poinformował nas o możliowści odstąpiena od umowy mamy na to aż 12 miesięcy. Warto tu równiez pamietać, iż nalepiej realizację usługi zacząć po upływie ustawowego czasu przysługującego na odstąpienie od umowy. Konumentom przysługuje prawo do usugi wykonanej zgodnie z umową, a za wszelkie niedbale czy źle wykonane prace odpowiada usługodawca. Można domagać się od niego naprawienia szkody, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy, a także skorzystać z uprawnień przysługujących w ramach rękojmi lub gwarancji.

Kiedy działać?

Jakie sytuacje powinny zaalarmować i skłonić do działania? Na pewno jedną z nich jest montaż niezgodny ze standardami czy brak zamówionych urządzeń, lub dostawa bez instalacji. Fikcyjne usługi, zawyżone w stosunku do rynkowych ceny materiałów czy usług, lub pobranie zaliczki a później urwanie kontaktu to kolejne kwestie wymagające interwencji. Ponadto jeśli istnieje podejrzenie co do nieprawdziwości wystawionych dokumentów, sfałszowania podpisów, również należy podjąć wtedy odpowiedne kroki. Wszelkie wątpliwości dotyczące dokumentacji, wykonanych czynności i ich jakości, wiarygodności wykonawcy są podstawą do działania i dochodzenia swoich praw.

Jak reagować?

Na początek warto zebrać wszelkie dokumenty, które są podstawą dochodzenia praw i wystosowania reklamacji. Oryginał reklamacji wysłać do wykonawcy, a kopię zachować dla siebie. Nierzetelnego wykonawcę warto równiez zgłosić odpowiednim organom:

  • policji lub prokuraturze – jeśli podejrzenie dotyczy przestępstwa, np. fałszerstwa dokumentów czy wyłudzenia pieniędzy,
  • Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) – w przypadku nieuczciwych praktyk rynkowych ze strony wykonawców, np. wprowadzanie w błąd dotyczące informacji o zakresie prac i kosztach, agresywne praktyki – wywieranie presji na podpisanie umowy, groźby związane z rzekomymi konsekwencjami odmowy,
  • Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w którym złożono wniosek o dotację.

Nieprawidłowości można zgłosić też mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Ostatecznym rozwiązaniem jest skierowanie sprawy do sądu. Możliwe jest wysłanie wezwania do zapłaty, dochodzenie roszczeń w sądzie cywilnym (z opcją ubiegania się o zwolnienie z opłat sądowych w trudnej sytuacji materialnej) lub skorzystanie z mediacji bądź arbitrażu jako tańszej alternatywy. 

© Urząd Miasta Radzyń Podlaski 2018

Projekt i wykonanie: UM | Przewiń do góry ↑