W odpowiedzi na bezpodstawne zarzuty w sprawie remontu ulicy Sitkowskiego, kierowane do Urzędu Miasta informujemy, że ulica Sitkowskiego spełnia wszelkie normy drogi powiatowej, została zwężona kosztem ścieżki rowerowej, która zapewni bezpieczeństwo m.in. uczniom podążającym do kilku pobliskich szkół. Ponadto projekt bez zastrzeżeń zaakceptował Powiatowy Zarząd Dróg podległy Staroście Radzyńskiemu. Warto też zwrócić uwagę, że uzyskał bardzo wysoką punktację, czego wyrazem jest 4-milionowa dotacja.
Zarząd Dróg Powiatowych, który działa w imieniu Starosty, nie wniósł żadnych zastrzeżeń do projektu tej drogi; dopiero teraz Pan Starosta wyraża swoje wątpliwości co do jej szerokości. To jest dla nas zdumiewające, ale nieuprawnione, nawet w kontekście kampanii wyborczej. Można się pokusić, że Pan Starosta sam sobie zaprzecza, podważa własne decyzje, a wątpliwości mógł wyrazić na etapie konsultacji.
Jeśli chodzi o sam projekt – priorytetem przy jego tworzeniu była konieczność zapewnienie bezpieczeństwa, szczególnie korzystającym z niej dzieciom i młodzieży. Należy zwrócić uwagę, że przy ul. Sitkowskiego znajduje się szereg szkół: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy z przedszkolem, Szkoła Podstawowa nr 2, Gimnazjum nr 2, a także zespół szkół dla pracujących.
Cały rok – przy różnych warunkach pogodowych i różnej widoczności korzystają z niej dzieci i młodzież podążający do szkół i z nich powracający – pieszo i na rowerach (niekiedy po zmierzchu).
Część poszerzonego chodnika przeznaczono na ścieżkę rowerową, co zapewni bezpieczeństwo rowerzystom, którzy nie będą korzystali z jezdni.
Dodać należy, że ul. Sitkowskiego jest drogą dojazdową głównie do osiedli domów jednorodzinnych, nie ma w pobliżu fabryk, zakładów przemysłowych czy wielkich osiedli mieszkaniowych, nie ma tam dużego natężenia większych samochodów; zaprojektowana droga mieści się w standardzie dróg powiatowych, uwzględnia wszystkie przepisy.
Na drodze obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, co stwarza pełne warunki bezpieczeństwa dla dzieci.
Po przebudowie – nie będzie tam możliwości ścigania się, wyprzedzania przez samochody - taki był zamysł, że w pobliżu trzech szkół nie może być arterii, która będzie prowokowała niektórych kierowców do wyprzedzania.
Ważne jest wykonanie odwodnienia, co zabezpieczy dobry stan drogi. Jak wiadomo, po deszczach, roztopach ulica była zalewana. To powodowało niszczenie nawierzchni, co wpływało na stan techniczny samochodów, stwarzało dodatkowo groźne sytuacje, gdy kierowcy nagle skręcali, chcąc ominąć wyrwę w asfalcie, a przechodnie byli często ciągle narażani na oblewanie brudną wodą przez przejeżdżające samochody.
Wybudowanie ścieżki rowerowej celem podniesienia bezpieczeństwa dzieci z pobliskich szkół sprawiło, że droga uzyskała wyższą punktację w ocenie wniosku o dofinansowanie.
Szkoda, że Starosta jako właściciel drogi nie podjął inicjatywy jej przebudowy, ani nie poczuwał się do większego dofinansowania. Miasto stworzyło projekt, który znalazł uznanie w postaci wysokiego dofinansowania z programu rządowego (4 mln zł), a ponadto z własnych funduszy skierowało na realizację kwotę 900 tys. zł, podczas gdy powiat – właściciel drogi dołożył jedynie 360 tys. zł.