Ułatwienia dostępu

  • Skalowanie treści 100%
  • Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

zusZakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega: oszuści dzwonią, udają pracowników ZUS i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu, którego klient używa do kontaktu z instytucją. Zakład przypomina, że jego konsultanci nigdy nie poproszą o coś takiego telefonicznie.

Do ZUS napływają zgłoszenia od klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników Zakładu. Oszust prosi klienta, by potwierdził zmianę numeru telefonu w dokumentach instytucji lub używanego na Platformie Usług Elektronicznych/eZUS. Dopytuje też, w jakich instytucjach finansowych rozmówca korzysta z tego numeru. Przekazanie takich informacji oszustom może mieć dla klienta fatalne skutki.

ZUS podkreśla, że jego konsultanci nie kontaktują się tą drogą w sprawie zmiany numeru telefonu. A jest on jednym z ważnych elementów, który służy do uwierzytelnienia w systemie Zakładu. Konsultanci nie pytają też o banki, w których klient ma konto.

Jeśli pracownik ZUS dzwoni do klienta, to najczęściej po to, by udzielić odpowiedzi na jego wcześniejsze zapytanie o konkretną sprawę. Telefon z ZUS może też wiązać się z wezwaniem na kontrolę zwolnienia lekarskiego.

Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, może ją sprawdzić na infolinii (22 560 16 00, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) lub w najbliższej placówce Zakładu.

To już kolejna w ostatnich dniach próba oszustwa „na pracownika ZUS”. Wcześniej do klientów Zakładu przychodziły maile, w których oszuści zachęcali do wejścia na stronę internetową udającą eZUS i podanie na niej danych logowania do systemu i swojej karty kredytowej.